KTH Live-In Lab, 28 september

kthliveinlab002Fulltecknat! Den 28 september bjuder Förvaltarföreningen in till studiebesök i Kv. Forskningen på KTH. Här uppför Einar Mattsson tre hus som kommer att inrymma 305 studentbostäder och forskningsbädden KTH Live-in Lab.

Syftet med KTH Live-In Lab är att förkorta ledtider mellan forskningsresultat och marknadsintroducering. Genom ökad innovation möjliggör KTH Live-In Lab utveckling av framtidens resurseffektiva och hållbara byggnader. Cirka 40 forskare och ett tiotal företag är i dagsläget involverade i KTH Live-In Lab.

Idéerna till tänkbara forskningsprojekt är många, som lägenhetsväggar som flyttar sig från dag till annan, golv som genererar elektricitet när de boende går på det samt fönster som kan ändra form eller är utbytta mot tv-skärmar. Inte nog med det, samtidigt undersöks nya affärsmodeller, incitamentsstrukturer och samarbetsformer för dessa nya boenden. Ett levande laboratorium uppstår som täcker allt från planering och byggande till förvaltning och ägande.

Läs mer om KTH Live-In Lab här.

Program
Kl. 16.00 – Samling Drottning Kristinas väg 41 (Vid byggbodarna). Jan Pechan från Einar Mattsson visar bygget.

Kl. 17.00 – Jonas Anund Vogel och Agnieszka Zalejska Jonsson presenterar Live-in lab, forskningen och förvaltningsprocesser med tillfälle för frågestund.

Agnieszka är forskare på KTH och föreståndare för Centrum för byggeffektivitet och deltar bland annat i projektet ”Energieffeltiva bostadshus efter inflyttning: energiprestanda och miljövärden under drift och förvaltning”
Jonas är doktorand och föreståndare för Live-in Lab.

18.00 – Middag på Järnvägsresturangen på Östra Station.

Kostnad: 475 kr/person. För endast visning 150 kr/person.

Sista anmälningsdag 21 september.

Varmt välkomna!