Höstkonferens i Lissabon, 11-14 oktober

Fulltecknat!

Varmt välkomna till Förvaltarföreningens höstkonferens 11-14 oktober. Denna gång sträcker vi ut benen ordentligt och landar i Lissabon. En av de mest omtalade huvudstäderna i Europa just nu med en explosion av besökare, inflyttande företag och därpå följande byggboom.

Väl där håller vår förre ordförande, Jack Gustafsson, i taktpinnen och guidar oss med hjälp av lokala auktoriteter in i Lissabon, där han sedan två år är bosatt. Vi kommer att möta representanter för den lokala fastighetsbranschen och se hur lika, eller olika, marknaden fungerar jämfört med här hemma, med tonvikt på hyressättning och renoveringskostnader.

Vidare ser vi ett par fastighetsutvecklingsprojekt i både nyproduktionstappning såväl som renovering av äldre bestånd. Ett nytt koncept ”rimlig hyra” provas i Lissabons innerstad, där staden lånar ut mark för billiga bostäder i 30 år. Vi kommer deltaga i en sittning om detta projekt och bidra med våra erfarenheter från Stockholmsmarknaden.

Vi kommer också att ta med oss några intressanta ämnen i bagaget hemifrån. Anna-Carin Telin, Transaktionschef på Veidekke Bostad AB, kommer berätta om hur hon och Veidekke ser på och planerar för den kommande marknadsturbulensen. Alrik Hafström tar upp Juridiska läget samt var vi står i årets hyresförhandlingar.

Vi kommer också titta mer på Förvaltningsindex som ersättare för KPI i hyreskontrakten. Så klart är det alltid lika populära grupparbetet med lokalhyressättning inplanerad.

Vi har begränsat antalet deltagare till 18, så vi behöver ditt svar så snabbt som möjligt och absolut senast 31 augusti.

Till skillnad mot tidigare resor som vi genomfört har vi utökat tiden till tre nätter för att få två hela dagar på plats när vi reser så pass långt. För fullt program se nedan.

Datum & tid: 2018-10-11 kl. 07.00 t.o.m 2018-10-14 kl. 14.00

Kostnad: 9 750 kr ink. moms. Inkluderar resor, samtliga aktiviteter i programmet, samt logi, mat & dryck. Priset förutsätter del i dubbelrum. Anmälan är bindande. Anmälan senast 31 augusti.

Anmälan: I formuläret längst ned på sidan, alternativt på info@forvaltarforeningen.se med uppgivande av namn på deltagare samt faktureringsadress.

Övrigt: Ev. allergier och andra förutsättningar, bl.a. önskan om enkelrum (enkelrumstillägg 975 kr/p.p.)

Varmt välkomna till Lissabon!
Bem vindo à Lisboa!

Torsdag 11 oktober
06.00 Samling på Arlanda, terminal 5
07.00 Avresa med TAP till Lissabon
10.25 Ankomst till Lissabon
11.00 Anländer till Hotel Casa de Sao Mamede, ett litet hotell från 1700-talet i bästa läge.
12.00 Lunch på Casa Alentejo
13.30 Vi bekantar oss med Lissabon, guidad tur i staden med egen buss och guide.
16.30 Arkitekt João Fernandes, Domus, berättar om ”Programa Renda Acessível”, billiga hyresbostäder i innerstaden, med påföljande rundabordssamtal om styrkor och svagheter i projektet.
18.00 Egen tid
20.00 Samling för middag

Fredag 12 oktober
07.30 Frukost
09.00 Alrik Hafström: Hyresförhandlingar och nytt inom juridiken samt nya lokalhyresavtalet 12B3
10.00 Kaffepaus
10.30 Anna-Carin Telin: Vad hände egentligen på bostadsmarknaden 2018 och vilka konsekvenser ser vi framåt för alla inblandade aktörer.
12.00 – 13.30 Lunch
14.00 Jack Gustafsson: Visning av intressanta renoveringsprojekt samt nyproduktion och hur investeringskalkylen ser ut i Lissabon.
18.00 Egen tid
20.00 Samling för finare middag

Lördag 13 oktober
Sovmorgon för den som önskar
Egen tid på förmiddagen samt egen lunch
Grupparbeten slutförs
14.00 Roger Warwick: Föredragning om Airbnb i Lissabon och hur staden hanterar anstormningen via reglering.
14.45 Kaffe
15.00 Rui Coelho, Director Executivo Invest Lisboa: Lissabons utveckling de senaste åren och klarar man att upprätthålla attraktionskraften.
15.45 Johan Reibo-Skytt: Ersätt KPI med förvaltningsindex? Slutredovisning av grupparbetena om lokalhyror.
16.00 Egen tid
19.00 Samling för middag